Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

onsdag 17 november 2010

Hello, I am Odd and this is Funny.

Innan vi lämnade Helena sa hon att vi gärna fick hitta på ett namn till valpen. Enda kraven var att det skulle börja på Q och vara på spanska. Det senare som en hommage till valparnas pappas ägare som härstammar från ett spansktalande land. Jäkla tur att han inte är från Kina!

Querida, sa jag bums. Det vimlar inte av ord på Q i den spanska ordboken och querida var nog det enda jag kom på just då. Turligt nog betyder det "älskling"  - eller älskarinna i speciella sammanhang. Men jag tänker inte låta maken stå på trappan och hojta "querida" när han vill ha hem hunden från trädgården, så hon måste ha ett annat namn hemma.

Min egen hjärna gick lite på tomgång, så jag vädjade till Lena H som har ett rörligt intellekt och känsla för feelings. "Funny", sa hon. Hon tyckte att det skulle vara kul att höra vår son Odd presentera sig och vovven för mina engelsktalande vänner: "Hello, I am Odd and this is Funny".

Fanny.

Så fint namn. Och jag känner ingen, varken människa eller hund som heter det. Hon kommer att bli alldeles ensam om att heta Fanny.  För säkerhets skull slog jag upp namnet i några av mina böcker och såg att det är en kortform av Franciska som i sin tur betyder "fransk flicka".

Så nu undrar jag vad en fransk flicka är för något. Är det vad jag tror? Eller är det helt enkelt bara en flicka från Frankrike?

1 kommentar:

  1. Men det fanns två skäl till mitt namnförslag. Det andra var att både Garp och Alice varit roliga och underhållande, var och en på sitt vis, så jag tänkte att nästa rottis säkert också blir Funny på sitt sätt.
    Lena H

    PS. Och din kontring: Om vi byter namn på henne kan Odd säga: Hello I am Odd and this is not Funny anymore.

    SvaraRadera