Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

tisdag 28 februari 2012

Det kom ett brev


Det kom ett brev för ett par veckor sedan. Det kommer brev till oss varenda dag - ibland en hel bunt och ibland några stycken bara. Med två företag hemma och mycket annat på gång, så blir det många brev. Fanny är van att vi kastar en bunt brev på soffbordet och går loss på dem med brevsprätten. Hon struntar fullkomligt i detta eftersom det aldrig är några brev till henne.

Men plötsligt händer det.

Det kom ett brev från Svenska Kennelklubben. Inte heller det hade Fannys namn på kuvertet, men när Husse kom innanför dörren med brevbunten i handen, glimrade det till i Fannys ögon. Halsen blev såååå lång och näsborrarna fladdrade som fjärilsvingar.

Husse slängde som vanligt hela posthögen på soffbordet. Breven sprider ut sig naturligt och Fanny är så stor att hon kan nå över bordet från alla håll när hon går runt. Hon formligen kastade sig över brevet från Kennelklubben. Hon nosade och nosade... och gjorde sedan något som är väldigt förbjudet. Hon satte upp en tass på bordet och försökte riva åt sig det stora, bruna kuvertet.

Brevet innehöll bara en bunt papper. Det var tidningsklipp från ett år tillbaka som jag skulle få låna och läsa. 

På Svenska Kennelklubbens kontor arbetar många som har hundar även som egen hobby och många anställda har sin hund med på jobbet.

Tidningsklippen hade kanske legat på ett rum i ett år - men det är garanterat att ingen hund hade legat på klippen... Och jag tror inte att det bor en hund i rummet där klipparkivet är.  Fanny blev i alla fall oerhört upphetsad av doften på det där brevet. Hon ville ha det till varje pris. Jag satt bara och gapade... Nog för att jag vet att hundar har ett fantastiskt luktsinne. Och jag vet att Fanny är extremt intresserad av spårning, men att hon skulle gå i taket för ett brev med så lite (?) doft som det där kunde ha, det hade jag aldrig trott.

Hon fick beröm förstås för att hon markerade något som var annorlunda.

Nu är frågan hur jag ska kunna gå vidare med detta och utnyttja att hon har en fenomenal näsa. Dessutom lär hon sig saker på fem sekunder. Och hon tröttnar aldrig på att arbeta. Hon skulle kunna bli en suverän knarkhund. 

Nu har brevet och dess innehåll legat på mitt rum ett par veckor. I dag tog jag kuvertet och la det på soffbordet bland dagens övriga post. Vad tror ni hände?

Men det är klart! Fanny hittade rätt kuvert igen. Visserligen kastade hon sig inte över det, men hon markerade det och sedan tittade hon på mig. Matte, belöning kanske? Hjälp, vad ska jag göra med den förmågan. 

1 kommentar:

  1. Ge henne jobb hos Tullverket! Allt annat är slöseri med resurser

    SvaraRadera