Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

torsdag 25 augusti 2011

Svårsmälta vegetabilier


Voffor gör hon på detta viset? Fanny fortsätter på den påbörjade banan som jakthund. Hon jagar precis allt som rör sig inom en radie på 300 meter. Fast oftast behöver hon inte titta så långt bort. Jaktbytena blåser förbi framför nosen på henne. Nu är de i form av de första gula bladen som lämnar björken för att bli till löv på marken.

Fanny upptäcker dem redan när de singlar ner. Fast roligast är det att få jaga dem när det blåser. Hon har en fenomenal taktik och kan göra så tvära kast att frambenen fastnar mellan bakbenen. Men löven får hon alltid tag i.

Vad gör hon med dem då?

Jo, precis som alla andra vilddjur som har lagt ner ett byte så äter hon upp dem. Det går också fort. Gulp... hon sväljer dem hela. Och det är väl det som är problemet. Jag tror inte att våra rasavlade rottweilerhundar är tänkta för en vegetarisk diet på vissna björklöv. De kan rent av vara giftiga när jag tänker efter. Xylitol, som finns i björk är ju farligt för hundar. Det där måste jag ta reda på.

Men för Fannys del kanske jag inte behöver oroa mig.  Björklöven stannar inte så länge. De hinner samlas 15-20 stycken i magsäcken. Sedan kommer de upp.

Vi har lövspyor överallt. Man får kanske vara glad att det mestadels hamnar på golvet. Men voffor gör hon på detta viset?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar