Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

måndag 4 april 2011

Matbord - det är sånt man äter på

                                              Foto: Lena Heimlén

Vad menas med ordet matbord?  Ja, det är väl ett bord man äter på. Det gör i alla fall vi.

Tyvärr gör Fanny det också.

För att rädda matbordet sitter vi numera och äter vid soffbordet framför TV:n eller i köket. Varje gång någon sitter vid det stora matbordet, lägger sig Fanny under bordet och äter på det. Det gick väl an när hon hade mjölktänder, men nu karvar hon flera centimeter trä i minuten. Jag har provat att spruta "FY-sprej" på bordet. Men det luktar så illa, så då vill vi inte sitta kvar och äta där.

Det är något konstigt med det där bordet. Vi har haft det så länge att våra tidigare hundar, Garp och Alice, också haft möjlighet att knapra på det. Nu säger jag knapra... Deras framfart har inte lämnat mer än små märken. Fanny lämnar en flishög på mattan.

Jag har fått lite olika tips på hur jag ska tackla Fanny Flistugg. Det sägs att Tabasco är vidrigt. Men är inte det något som säljs i matbutiken? Vem äter Tabasco om det är så hemskt.

Stryk på Wasabi, sa någon. Det är japansk pepparrot som jag älskar. Risk för att Fanny får sällskap under bordet. Dessutom är det dyrt och jag undrar hur länge effekten sitter i. Och tänk om Fanny också gillar Wasabi... Hon äter ju precis allting. 

Det som är konstigast med hela knapra-på-matbordetsituationen är att Fanny inte rör bordet om ingen sitter där. 

Tabasco eller Wasabi? Eller kanske något annat? Och vad säger djurskyddsmyndigheten?


1 kommentar:

  1. Hmm, Töpseli, min första hund, hann smaka på mitt matbord, inklusive alla fyra stolarna, första dagarna efter att hon flyttade in. Sen placerade jag ett stort köttben under bordet när vi själva satt där och tydligen var den godare än bordet. Sen var det problemet löst.

    SvaraRadera