Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

fredag 27 maj 2011

Kopplad på tomten


Nu råder strikt koppeltvång dygnet runt hemma på tomten. Fanny tycker att det är trist. Hon kan inte ens leka med bollen Mugford. Anledningen ser ni på bilden.

Mamma Bambi, som ser lite luggsliten ut, har just fått sitt kid. Den lilla har jag inte sett, för den ligger platt i gräset i grannens äppelträdgård. Jag vet var, för jag har sett Bambi gå dit och lägga sig också. Konstig plats. Varför går hon inte in i skogen?

Ja, det här rådjuret är konstigt på alla sätt. Hon är orädd och står helt still och glor på mig när jag går ur bilen 20 meter ifrån henne. Hon går ogenerat omkring i vår trädgård och smakar på det mesta. 

Vi har två skogsdungar där det bor väldigt många rådjur just nu. Jag vet inte om de är flockdjur vid den här tiden på året.. Men Bambi har valt att bosätta sig hos oss och jag vill verkligen inte att något ska hända henne. Okej, jag kan äta upp henne. Inga problem. Men Fanny ska inte få nöjet att fixa steken.

Så nu är det koppel på och jag önskar mig innerligt ett staket runt delar av tomten i alla fall, så att man slipper ängslas för rådjursjakt. Fanny har full koll på var rådjuren är. Hennes näsa är mycket, mycket bra.

Jag hoppas att Bambis utseende bara beror på att hon fäller vinterpälsen och inte på att hon är sjuk. Hon har i alla fall fullt med mjölk till kidet. Det ser man på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar