Välkommen!

En blogg om valpen Fannys liv och leverne, äventyr och upptåg.

lördag 26 mars 2011

Fanny lurar Matte


Nu är det tredje lördagen i rad som jag blir grundlurad av en sju månader gammal hundvalp. Vad är det som är fel? Är den här hunden alltför intelligent för mig? Eller har jag allvarliga minnesstörningar?

Det handlar om kloklippningen, som alltid utförs klockan tio på lördagsförmiddagen och alltid på samma plats med samma verktyg och med samma sätt att distrahera Fanny. Hon får ett stenhårt, snordyrt "ben" att gnaga på. Detta ben ska vara bra för tänderna enligt reklamen, fast det struntar jag högaktningsfullt i. Huvudsaken är att det har varit bra för kloklippningen. Fanny gnager intensivt på benet och bryr sig inte om att jag ger mig på klorna.

När jag har klippt klart, rycker jag åt mig benet och lägger det tillsammans med klotången i en låda i badrummet. Fanny vet var.

Min smarta valp har alltså redan kopplat samman benet med kloklippningen och vet att när alla klor är klippta, så knycker matte benet.

Lördagen för två veckor sedan var första vårdagen då vi hade alla dörrar öppna.

Kloklippningen började som den alltid gjort. Fanny tuggade ben och jag klippte. Men när jag klippt en klo på sista tassen, ryckte hon åt sig foten, hoppade ner från soffan och stack ut genom dörren och försvann med benet. Det gömde hon någonstans ute i snön.

Förra lördagen gjorde hon precis likadant. Två klor kvar på sista tassen och Fanny drog som en avlöning ut genom dörren med nästa dyra ben.

Borde jag ha kommit ihåg de två föregående episoderna? Eller är det så att man förtränger vissa saker? Upp med dörren i dag. Strålande sol. Fanny i soffan med ännu ett svindyrt ben. Klipp, klipp, klipp.... klospetsarna yr i luften. Jag putsar på kanterna. Klipp, klipp... nästa tass färdig. Tredje tassen också.

Och så klippte jag två klor på sista tassen. Jag skulle just sätta tången i den tredje när min smarta rottweiler kastar sig ur soffan och kutar ut genom dörren med sitt tuggben i munnen. 

Lurad igen...  Känner man sig dum eller?

Mycket blandade känslor här. Lite kul är det i alla fall att valpen är så smart att hon vet när hon ska sticka med benet för att få behålla det. Nu kunde hon inte komma ut i trädgården för grinden på altanen var stängd, så hon stannade där och efter en stund kom hon in och lade sig under bordet. Hon fick behålla hela benet som belöning för sin smarthet.

Men nu har vi två oklippta klor på höger bak och inga tuggben kvar. Det är möjligt att det funkar med falukorv i toarulle också.

1 kommentar:

  1. He, he! Du har fått din överhund. Börja nästa gång med att klippa de två långa klorna på baktassarna först, eventuellt en fredag, med altandörren stängd.
    Ska bli spännande att höra hur Geni-Fanny klarar av DET. Hon verkar härligt ego, lite så jag saknar min gamla Töpseli, hon hade väldigt mycket likheter med Fanny.
    Skulle vara kul att komma till brukshundsklubben nån dag sen när ni går kurs, och fota lite så klart!

    SvaraRadera